|
Zorgbeleid
|
|
| De zorg/leerlingenbegeleiding in onze school wordt gedragen door een gedeelde visie op zorg. Het uitgangspunt is te werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg. Kinderen mogen verschillen. Het aanbod wordt in de mate van het mogelijke afgestemd op de noden van het kind.
Wij creëren een positief klimaat waarin elk kind optimale kansen krijgt om zich te ontwikkelen. Ieder kind moet zich goed voelen op onze school. De kinderen die ons toevertrouwd worden, bieden we alle kansen om de eindtermen te bereiken. Dit vraagt van ons leerkrachtenteam om verschillen tussen kinderen te zien en flexibele groeperingsvormen te hanteren. De klasleerkracht is de spilfiguur bij dit beleid. Hij is de eerste verantwoordelijke voor de kinderen die hem zijn toevertrouwd. Hij neemt initiatieven om de zorg binnen de klas maximaal te laten renderen. Tevens is het ook de klasleerkracht die de basiszorg geeft aan de leerlingen. De klasleerkracht staat niet alleen. Voor bijkomende ondersteuning kan hij beroep doen op deskundige hulp binnen de schoolmuren. Hier is een specifieke taak weggelegd voor de zorgleerkracht, de zorgcoördinator en de directie. Ook de klasleerkrachten onderling steunen elkaar. Dit is een sterkte van ons team. Wij staan klaar voor elkaar, ondersteunen elkaar op vraag. Onze school staat niet alleen. Kunnen we als school geen antwoord bieden op de noden van de kinderen en/of leerkrachten? Dan vragen we hulp aan collega’s binnen onze scholengemeenschap (bv. werkgroep zorgcoördinatoren, paralelleerkrachten) of externe organisaties zoals het Centrum voor Leerlingbegeleiding (CLB), het Leersteuncentrum (LSC) of de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG. De zorgwerking in onze school is enerzijds geënt op het zorgcontinuüm en anderzijds op de visie van het handelingsgericht werken (HGW). ZORGWERKING OP ONZE SCHOOL De 4 waarden die wij als school belangrijk vinden, komen terug in een onze zorgwerking.
Indien u vragen heeft, kan u steeds terecht op onze school. |